Ugrás a fő tartalomra

[07.19.] Rohamtempó

Most jöhetne ide a "régi jó dolgokból..." süket duma, de tényleg... Szóval valami változott. Most éppen a maihoz hasonló átrohanós hidegfrontokat és a hozzájuk kapcsolódó zivatarláncokat hiányolom. No mindegy... Szerencsére a mai üdítő kivételt képzett, bár az időjárás kicsit másképpen gondolta, mint tette azt akárki más... Osztrák zivatarokat, esetlegesen szupercellát és nyugatra, északnyugatra besodródó cellákat vártunk. Lett belőle az ország északi harmadán átszaladó szkvállájn. Sebaj, örülünk mi az ilyesmi "véletleneknek". :-)))
A 20:20-ig nézegettem a szlovák radart (mer' hát a mienk, vagyis a lőrinci nem működik), aztán, mivel az utolsó képen sem gyengült a cuccos, elindultam. Mivel nyugatról jött a dolog és nem volt lehetőségem messzire menni, maradt a gyalogos vasúti felüljáró. Kelet-nyugatra jó innen a kilátás, csak hát ugye erősen beépített, drótok, oszlopok meg mindenféle egyéb dolgok rondítják a képet. De a semminél több! Fél kilenc után pár perccel már kinn voltam - épp' jókor! Ekkor kezdett a horizonton kivehetővé válni a peremfelhő. Közben észak felé folyamatosan villogott, időnként már dörgött is.
http://shmu.sk
Ekkor még csak gyenge szellő fújdogált, de gyorsan jött a szépség.

Kicsit sem néztek amúgy hülyének. :-))) Bár sosem értettem az ilyesmit. Miért ne fotózhatna valaki egy felhőt? De akármit is... Ha ugyanezt teszem a városban, kész csoda leszek és körüláll a népség. No nem azért, hogy mondjuk megkérdezze, mit fotózok, hanem mert fotózok... Falra mászok tőle.

Miközben falat másztam :-) persze jövögetett őkelme:

Itt most ugrunk egy kicsit időben.
Próbáltam villámokat elkapni, de annyira kiszámíthatatlanul random időközökben érkeztek, hogy lehetetlenség volt ilyen rövid (6-8 mp) záridővel elcsípni őket. Volt, hogy egy perc alatt 3 komoly lecsapó is volt, aztán két perc szünet. Nem is nagyon sikerült... Ami mégis, az sem volt túl látványos. Kivéve egyet, de azt a képet meg panorámához készítettem és éppen a villám miatt nem tudtam összefűzni sehogy sem normálisan (annyira világos lett körülötte a felhőzet, hogy a két mellette lévő kép, amin nem volt villám, teljesen más színű és fényerejű volt, sehogy nem lehetett összemosni).
Egy fekvő pano:

Innentől aztán felgyorsultak az események. Pár perccel később már szinte a fejem felett volt a peremfelhő, egyre közelebb csapkodtak a villámok és a szél is megindult. Utolsó képeim egy animban:
A lámpák fényéből látszik, hogy közeledett a csapadék (kb. 15 másodperces időközökkel készültek a képek). Az utolsónál az is látszik, ahogy már a raktár mögötti fák is veszítenek kissé a kontrasztjukból, akkor már ott, alig két-háromszáz méterre járt a csapadék és a szél is elkezdte erősen tépni a fákat).
Na itt már kb. 60-as lökések voltak, amint csukódott a zár az utolsó kép után felkaptam a gépet állványostul és rohanni kezdtem. Közben por és mindenféle apróság lepte el a levegőt. Kb. húsz métert futottam a felüljárón, amikor az eszeveszett zúgás a közeli fák felől ideért - legalább nyolcvanas, ha nem erősebb széllökés érkezett. Elsőre nekicsapott a túloldali korlátnak, majd rögtön a következőnél már szembe álltam vele, hátul persze kilógott az állvány lába, így másodszorra már inkább az ment neki a korlátnak, felfogta az ütődést. Hát, nem kicsit ment fel az adrenalin-pumpa. :-))) Eszméletlen volt! Rohantam lefelé a lépcsőn, közben továbbra is komoly lökések voltak, szerencsére ezeket már hátulról kaptam. Pár csepp eső is elszólta magát. Beálltam az állomásra, mert az esernyőt lehetetlen lett volna megtartani. (Gondoltam, hazamegyek.) De inkább vártam pár percet, amíg csendesedett valamelyest a szél és az eső.
Egy kép:
Háttérben az ominózus felüljáró. :-) A déli végén voltam, ami a vagonok miatt éppen nem látszik. Onnan futottam vissza erre az oldalra, a lépcső még a kép jobb sarkán is túl van.

Aztán lassan csendesedett az egész, bár folyamatosak voltak a vakító villámok észak felől.
Utcánkban közel két órán keresztül áramszünet volt a vihar alatt-után, alig pár tíz perccel e sorok pötyögése előtt jött vissza a közvilágítás.
Váratlanul jött, de annál izgalmasabb lett, jó kis este volt! :-) Régóta vártam már egy hasonló élményre, hogy kipróbálhassak egy ilyen széllökést-szelet - mit ne mondjak, nem volt semmi, de simán megismételném hasonló vagy még erősebb kiadásban. :-)