Ugrás a fő tartalomra

[06.04.] Helyzet van!

Hoppáré...! Az úgy volt... Még tán az előző rövidke posztban említettem tegnap, "valami lehetséges" a mai nap folyamán. Persze ma sem mi voltunk (és nem is lettünk) a legjobb helyen, mármint szupercellás konvekciót tekintve (mer' hát persze, egy jóféle izolált cuccra fáj a fogunk), de minden jó, ha a vége jó...! De kezdjük az elején! Szóval még a délelőtt folyamán értesítettem a szállítót :-))), hogy talán érdemes lesz estefelé kinéznünk a várossal szembeni szlovák Fehér-hegyre... Írtam már róla többször 70-90 méter magas hegyecske az Ipoly partján, igen csak jó kilátással a déli horizontra. Kapóra jött, persze, délnyugati áramlásnál príma hely. Igaz a csúcsra nem tudtunk felmenni, mert földút van, az meg még felfelé sem leányálom, lefelé eső-nedvesen pedig kész katasztrófa, így megálltunk tkp. félmagasan, de azért így is jó 30 méterrel a környező terep felett. De már megint előrementem... Na, szóval délután 4-5 felé a Dél-Dunántúlon már egészen szép, szervezett konvekció zajlott, igen komoly cellákat kialakítva, amelyek egybeolvadva-forrva mozogtak észak-északkelet felé.
Radar:
forrás: http://met.hu
Megmondom őszintén, én nem erre számítottam... A frontvonal előtt néhány kóbor izolált multi- és szupercellára, amelyeket majd jól körbefényképezhetett volna mindenki a Duna vonala mentén, utána meg a frontvonalon egy jó kis esti MKR-re, amolyan jó 10-20 ezres órás villámszámmal. No persze, álmodik a nyomor... Nem nagyon jött be, de ne is firtassuk. Azért beértem-tük azzal, ami volt, bár pl. csapadék szempontjából nem volt valami hejj-de-komoly...
Már-már sötétedett, közben persze egyre haladt északnak a lassan növekvő aranyoska. Szinte lemondtam az egészről, de sofőrünk már nem bírt magával, idén még nem voltunk sehol, alig bírtam nyugtatni, hogy "nem lesz semmi". :-))) Aztán a következő radarfrissítéskor azért némi érdekes és egyben pozitív jelet véltem felfedezni a radaron:
forrás: http://met.hu
A jobboldali nyíl a haladási iránya a rendszernek, a baloldali nyilak pedig azokat a bizonyos "pozitív jele(ke)t" takarják. Nos, azok a miniatűr, friss keletkezések birizgálták a fantáziámat, így rábólintottam a dologra, de sok mindenben így sem reménykedtem...

Szűk fél óra múlva már száguldottunk is a megfelelő helyre. :-) Időnként - a nyíl által jelzett kis záporkából - néhány csepp elszólta magát, azt hittem, ide is ért a keletkezés, tájékoztattam hát a "nagyérdeműt", hogy mi bizony meg fogunk ázni és egy deka látvány sem lesz. :-)
forrás: http://met.hu

No persze! De honnan tudhattam volna, hogy lesz? :-))) Igazából csak a fokozódó villámtevékenység és a látható csapadéksávok engedtek arra következtetni, hogy csak jó volt a gondolatmenet, mármint a bedurranó kis tömbökről (az első nagyobb felbontású radarképen)...
forrás: http://met.hu
Persze ezeket a radarképeket többnyire utólag láthattuk csak, ugyanis "ügyeletes" infó-szakértőnk (igazából a vezér is az, csak ő most a kocsival volt elfoglalva :-))) ), na szóval meteor összehozott némi netet, de az már a vége felé volt.
Amúgy marha nagy mákunk volt, tkp. a legvégéig a csapadékmentes részen maradtunk a villámainkkal. Ezen a radaron a nyíl a hegyre mutat - alig került el minket a csapadéksáv, délnyugat felől pedig érkezett a villámló tömb, így nagyjából vége is lett a történetnek.
forrás: http://met.hu
Két villámtérkép:
forrás: http://met.hu
forrás: http://met.hu
Mondjuk nem a legpontosabb, de tájékoztató jellege elég, nagyjából annyi és olyan villám volt, amit jelez.
No de a sok üres duma helyett jöjjenek már azok a fránya képek...!
Jönnek, persze, csak húzom még az időt egy kicsit... :-)
21:11 - ottvagyunkmá'? Ja, persze, állvány-gép beélesítve és go! 10-15 másodperces expókkal próbálkoztam, de a két másodperces késleltetés és a tükörfelcsapás, no meg a saját balf*szságom mindig megviccelt - mármint állandóan a "szünetekben" villámlott, amikor vagy zajt szűrt a gép, vagy még csak a tükröt csapat fel.
3-4 elbaltázott villám után végre sikerült az első megcsípnem:

Kikapcsoltam a zajszűrést és a 2 másodpercet is, maradt a szimpla tükörfelcsapás - mint utólag kiderült, bőven elég volt ez is, egy kép sem mozdult be.
Aztán jöttek szépen sorjában a szebbnél-szebb villámok:

Az első huba...!-kazegóriás:
:-) Tecő...


Szélen-villámlok-nehogy-beleessek-a-látómezőbe:
:-D

Látványos felhőzet:

Námbör ván:
Kicsit ki is égett, de hol érdekelt ez, örültem, örültünk, mint majom a farkának. :-)))


Aztán elkezdett fújni a szél, az időközben megnézett radarképen láttuk, jön azért már az esőnk is. Épp' befejeződött az expó, amikor hirtelen egy picit megerősödött a szél - jobbnak láttam hát, ha kocsi-közelbe megyek, hátha hirtelen szakad le az ég. Szerencsére nem így lett, egy-két fotó még készült.

A páncélozott csapatszállító Maruti típusú gépjármű vezéregyénisége :-))) néhány amperral fűszerezve:
:-DDD (Szokta ám ő az elektro-dolgokat, így hozzá egészen közelálló kép született. :-))) )

Az utolsó radarképen is látható, délnyugat felől érkező zivatar, a kép jobb szélén a Börzsönnyel:

Aztán elkezdett esni. Néhány percig még fennmaradtunk, majd elindultunk lefelé - csitult már az amúgy nem túl vérmes eső és a villámok kis.
Még egy kis őrültség a végére:
Bulb-záridő kocsiból. :-)))

Hát ennyi lett volna a rövidke, ám annál tartalmasabb esti kiruccanásunk. :-) Amit ma is tanultam - soha ne add fel! :-))) Avagy az utolsó szalmaszél meg etc... Minnyá' egy könnycseppet is elmorzsolok... :-D
Hogy mennyi esett, az jó kérdés. :-))) Sok nem, de most hagy' ne legyen má' kedvem kimenni a sárba-sötétbe méregetni, majd reggel... :-)))
Jóéccakát, mer' már fáj a fejem, ki kell pihennem ezt az egészet...! :-)

szerk.: végül 3.0 milliméter esett. Tényleg nem valami sok...